De ce avem nevoie de chimie? ?>

De ce avem nevoie de chimie?

Iata o intrebare … interesanta. De fapt am gasit o intrebare asemanatoare in revista online „Tribuna invatamantului” din 23.03.2020. intrebarea originala era „De ce avem nevoie de fizica” in articolul cu titlul „Fizica si scoala” autor Victor Stoica, inspector școlar ISMB. Mi-a placut foarte mult acest articol si ma gandeam cat de mult se potriveste disciplinei mele – chimia. Multe din cele prezentate de domnul Victor Stoica sunt valabile pentru toate disciplinele din aria Matematica si stiinte (matematica-fizica-chimie-biologie) sau simplu STIINTE.

Teoria Big Bang spune ca mai intai au aparut fortele (sa zicem aparitia Fizicii!!!) si acestea au dus la formarea particulelor constituente ale atomului (apoi aparitia chimiei!!!) care au format diverse substante si prin interactia acestora s-au format aminoacizii – constituentii de baza ai vietii (aparitia biologiei).

Poate este exagerata analogia dar este ceva ce mi se pare similiar disciplinelor scolare.

Autorul propune 4 scenarii diactice, astel:

1. proiectarea activă și atractivă a lecțiilor.
  2. clasa laborator
  3. studiul individual al elevului
  4. evaluarea

Cred ca toate cadrele didactice sunt de acord ca sunt perfecte si  pentru chimie si, de ce nu, pentru orice alta disciplina scolara.

Sa le luam pe rand.

Proiectarea activa si atractiva a lectiilor. Poate ca, pentru unii, pare ca acest lucru se poate face numai in lectia din sala de clasa a scolii. Dar cred, in conditiile de astazi, martie 2020, gasim multe modalitati online pentru a construi lectii atractive si in acelasi timp active. Multe ONG-uri, Ministerul educatiei, si diferite organizatii care ofera platforme online cu acces gratuit. Teatrele, muzeele desemeni ofera acces gratuit la evenimentele lor. Este un lucru extrem de benefic. Acum, cred eu, revina o sarcina grea profesorilor de a selecta acele site-uri care sa ofere informatia cea mai buna pentru lectia dorita si sa ofere astfel elevilor ocazia de a gasi informatii prezentate atractiv si uneori si activ. Activ, cum? Cum se poate sa fie activ? SE pot gasi jocuri specifice, jocuri didactice si teste online.

Clasa laborator este cea mai potrivita pentru ca elevii sa inteleaga notiunile fiecarei discipline, sa fie atrasi de disciplina si sa participe activ la lectie. Clasa laborator este clasa din scoala sau, laboratorul virtual. De asemenea aceasta varianta este foarte atractiva si placuta pentru elevi. In plus prin laboratorul virtual se pot efectua experimente care nu se pot realiza in laboratorul clasic. Deci, este chiar un avantaj utilizarea laboratorului virtual.

Scenariul 3, studiul individual al elevului, care se impune mult mai mult in aceasta perioada, impune o sarcina deosebita a profesorului, si anume, aceea de a coordona si organiza sursele de informare si mai ales de a recomanda sursele cele mai potrivite nivelului clasei si de ce nu, al fiecarui elev.

In scenariul 4, al evaluarii, evaluarea poate fi fie mai obiectiva, mai personalizata, mai diversificata si mai eficienta. Se gasesc multe site-uri care ofera posibilitati de evaluare obiectiva si care includ si statistici privind evolutia elevului.

Anticipand oarecum articolul domnului Victor Stoica, am postat pe acest site un power point construit ca un test. Desi cere ceva timp de construit un asemenea material consider ca merita. In plus, cu cat vom incerca sa realizam mai multe materiale de acest tip, cu atat ne vom obisnui si le vom realiza intr-un timp mai scurt.

Stimati colegi, va recomand sa incercati sa faceti materiale folosind tehnicile IT foarte apreciate de elevi.

Dragi elevi va indemn sa acesati recomandarile profesorilor vostri si ….. testul meu. SUCCES!

Comments are closed.
Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.